► Geschiedenis van het project

Jac Naus

In 2008 gaat Jac Naus uit Lage Mierde met de VUT als leraar speciaal voortgezet onderwijs. Hij neemt dan het initiatief tot het project. Als eerste benadert hij de school waar zijn vrouw Ria les geeft. De directeur is meteen enthousiast en deze proeftocht wordt een groot succes. Dan benadert hij de andere basisscholen in de buurt van Vessem. Vele reageren positief en elk jaar groeit het aantal deelnemers.

Vanaf 2010 zijn er ook tweedaagse tochten voor de brugklassers van het Pius X college in Bladel. Ook andere scholen uit het voortgezet onderwijs zijn intussen in het project gestapt.

In 2015 wint het project de Zilveren Rank van de Stichting Kiemkracht. Deze organisatie heeft tot doel de ontplooiingsmogelijkheden van jongeren te stimuleren. Aan deze prijs is een geldbedrag van € 5.000,- gekoppeld.

Per jaar gaan gemiddeld 100 vrijwilligers mee als begeleiding en gemiddeld 750 kinderen als deelnemer.

Jac Naus: “Het onderwijs verlaten bleek niet zo gemakkelijk, want ik merkte dat het onderwijzen in mijzelf zat. De drang om dingen door te geven, was onuitputtelijk. Omdat ik getroffen was door de verhalen van pelgrims en hun belevenissen, ontdekte ik dat mijn eigen leven een pelgrimage is, tussen mijn geboorte en mijn dood. Dat wilde ik aan kinderen overbrengen.

Maar hoe die kinderen te bereiken? Met een passer op de landkaart van de Kempen trok ik een cirkel van 12 km rond Vessem en zag dat er 35 basisscholen in de dorpjes lagen. Daar moest ik zijn!

Die bewustwording, dat je ook in het leven onderweg bent, zouden we ook kinderen moeten laten ervaren. Vanuit de pelgrimswereld kon ik vele metaforen benutten.

Maar hoe breng je dit over naar jeugdigen tussen de 11 en 18 jaar? Daar hebben we een mooie modus voor gevonden, vol afwisseling. Gelukkig heb ik uit de groep begeleiders enkele enthousiaste coördinatoren kunnen rekruteren. Zij verzorgen ook pelgrimsdagen.

In 2010 benaderde ik de sectie levensbeschouwing van het Pius X College in Bladel en stelde voor een tweedaagse pelgrimage te houden met de brugklassers. Ook daarop waren de reacties positief, zowel van de docenten als de leerlingen. Zij kenden bijna allemaal het project pelgrimeren al van uit hun basisschool. Al met al weten we onze kinderen echt te boeien met onze prachtige programma’s.”